Miten yrittäjä hyötyy Canva Pro suunnitteluohjelmasta?

Canva on ilmainen verkkotyökalu graafiseen suunnitteluun. Canva Pro on edullinen, laajempi versio Canvasta, joka sisältää edistyneempiä ominaisuuksia ja laajemman kuva-, grafiikka-, video- ja fonttikirjaston. Canva on kehittynyt vuosien saatossa valtavasti eteenpäin ja nyt Canvaa pidetäänkin jo erittäin hyvänä vaihtoehtona, kun mietitään sopivaa graafisen suunnittelun työkalua yksityiseen käyttöön tai yrittäjien käyttöön. Tässä artikkelissa kerron miten yrittäjä hyötyy Canva Pro :sta ja mitä kaikkea sillä pystyy itse tekemään.

Mitä Canvalla pystyy tekemään?

Canva on hyvin monipuolinen verkkotyökalu eli Canvaa ei tarvitse ladata omalle tietokoneelle vaan sitä pystyy käyttämään rekisteröitymällä Canvan käyttäjäksi. Canvaa pystyy käyttämään myös ilmaiseksi, mutta jos haluaa saada Canvasta kaiken sen hyödyn irti, kannattaa panostaa maksulliseen Canva Pro versioon.

Canvan saa ladattua myös omaan puhelimeen. Itse tykkään käyttää sitä ainoastaan tietokoneella, koska silloin sen käyttö on sujuvampaa, nopeampaa ja kaikki ominaisuudet on paremmin käytettävissä.

Canvalla pystyy suunnittelemaan kuvat ja mainokset kaikkiin sosiaalisen median kanaviin, tekemään videoita eri käyttötarkoituksiin sekä suunnittelemaan yksinkertaisia markkinointimateriaaleja kuten käyntikortteja, esitteitä, uutiskirjeitä yms.

Canvasta löytyy tuhansia valmiita ammattilaisten tekemiä mallipohjia, joita pystyy muokkaamaan omiin käyttötarkoituksiin sopiviksi ja vaihtamaan niihin helposti omat brändivärit ja kuvat.

Canvassa tehtyjä projekteja pystyy esittämään muille, lataamaan omalle tietokoneelle, ajastamaan sosiaaliseen mediaan, jakamaan ja tulostamaan suoraan Canvasta.

Ja kaiken lisäksi Canva on tehty suomen kielelle eli valikot ja ohjeet saat suomeksi. Tämän lisäksi pystyt etsimään esimerkiksi kuvapankeista kuvia myös esimerkiksi englannin kielellä, mikä on todella kätevää, koska tietyt uudehkot sanat eivät vain hyvin taivu suomen kielelle. Canva on käännetty yli sadalle kielelle.

Miten Canva ja Canva Pro eroavat toisistaan?

Maksuttomasta Canvasta löytyy kaikki perusominaisuudet kuten kuvankäsittely ja rajattu määrä kuvia, grafiikoita ja videoita. Maksuttomalla versiolla pärjäät hyvin alkuun, mutta jos aiot käyttää Canvaa enemmän, huomaat nopeasti tarvitsevasi Canva Pron mahdollistamia lisäominaisuuksia.

Canva Pro :ssa pääset nauttimaan rajattomasta käyttöoikeudesta premium -sisältöihin, jotka on merkitty ohjelmaan kruunun kuvalla. Näitä ovat muun muassa yli 75 miljoonan kuvan, videoiden, äänitiedostojen ja grafiikoiden kuvapankki ja pääsy 420 000 ammattimaiseen mallipohjaan sekä yli 3000 fontin kirjasto.

Voit myös määrittää brändityökalun avulla ohjelmaan suoraan logosi, ladata omia fontteja ja tallentaa eri väripaletteja itsellesi, jotta työskentely on sujuvampaa ja nopeampaa. Pystyt vaihtamaan mallipohjiin värit ja fontit muutamalla klikkauksella.

Canva Pro antaa sinun tallentaa tekemäsi suunnittelumallin suurempana resoluutiona. Tämä on kätevää, jos sinun täytyy joskus käyttää pientä kuvaa uudessa fyysisesti suuremmassa muodossa. Ohjelmassa on myös kätevä suunnittelumallin koon muutto, jolloin pystyt helposti käyttämään kerran luomaasi suunnittelua uudelleen eri muotoisessa sisällössä.

Muita Canva Pron hyötyjä on, että pystyt aikatauluttamaan sosiaalisen median julkaisut suoraan Canvasta, pystyt animoimaan omia ideoitasi yli 14 eri animaatiotyylillä ja saat myös käyttöösi rajoittamattoman tallennustilan, jonka voit jakaa koko tiimillesi.

Uutena ominaisuutena Canvaan on tullut nettisivujen teko eli Canvalla pystyy suunnittelemaan tällä hetkellä itselleen yksinkertaisen yksisivuisen nettisivun ja siirtämään sen omalle domainille. Canva Pro sisältää 15 kertaa enemmän valmiiksi suunniteltuja nettisivupohjia, yhteydenottolomakkeita yms, joihin voit kätevästi vaihtaa oman brändisi mukaiset värit, fontit ja kuvat.

Toinen Canvan uusi ominaisuus on Smartmockups. Tämän ominaisuuden avulla pystyt tekemään omasta suunnittelumallistasi mallinnoksen miltä se näyttää painettuna T-paitaan, kirjaan, mukiin tai miltä suunnittelumallisi näyttää vaikka puhelimen näytöllä. Voit tehdä tällä ominaisuudella helposti vaikka esittelykuvan liidimagneetistasi.

Canva Pro :sta löytyy myös joitakin hyvin käteviä kuvankäsittelyominaisuuksia kuten taustan poistaminen yhdellä napsautuksella ja erilaisia suodattimia nopeaan kuvankäsittelyyn. Taustan pystyy poistamaan myös videokuvasta.

Miten yrittäjä hyötyy Canva Pro suunnitteluohjelmasta?

Canva Pro sopii erityisen hyvin yksinyrittäjille ja pienyrittäjille, jotka haluavat itse kehittää omaa yrityksensä brändiä ja tehdä esimerkiksi markkinointimateriaaleja edullisesti itse.

Canvassa pystyt itse tekemään yrityksellesi esitteet, mainokset, julisteet, liidimagneetit, kaikki somepostaukset, videot someen, webinaarien esitysmateriaalit, laskupohjat, käsitekartat, kaaviot, päivyrit, kirjelomakkeet, käyntikortit, uutiskirjeet ja paljon muuta.

Pystyt tallentamaan Canvaan kätevästi oman yrityksesi brändivärit, omat fontit ja logovaihtoehdot, joka tekee ohjelman käytöstä sujuvaa ja säästät omaa aikaasi. Canva sisältää uskomattoman laadukkaan ja laajan kuva-, grafiikka- ja videopankin, jonka saat käyttöösi.

Huomaa kuitenkin, että tekijänoikeussuojattuja valokuvia ja videoita ei saa ladata nettisivuille ja someen sellaisenaan eli niitä täytyy aina jotenkin muuttaa tai muokata. Tämä tarkoittaa esimerkiksi tekstin lisäämistä kuvan päälle tai kuvan rajaamista lähikuvaksi, jotta alkuperäiset valokuvat eivät leviäisi netissä ilmaiseksi eteenpäin.

Kiireiselle yrittäjälle Canva Pro tarjoaa ammattimaisesti tehdyt valmiit mallipohjat jokaiseen projektiin, joista saat muutamassa minuutissa tehtyä oman yrityksesi brändin näköiset; vaihtamalla värit brändiväreiksesi, fontit omiin fontteihisi, kuvapankin kuvat omiin kuviisi sekä tekstin ihanneasiakkaisiisi vetoavaksi.

Jos olet tehnyt brändisi suunnittelun perusasiat hyvin, tämä ei oikeasti vie sinulta kauaa aikaa. Voit kätevästi tallentaa Canvaan myös moodboardisi, niin pääset nopeammin oikeaan tunnelmaan tehdessäsi esimerkiksi somepostauksiasi.

Somettamiseen Canvasta löydät kaikki mahdolliset valmiit koot ja mallipohjat sekä uusia ideoita jokaiseen sosiaaliseen mediaan, esimerkiksi Facebookin kansikuvat, Instagram Reelsit, TikTok -videot, LinkedIn -videomainokset, Pinterest -karusellimainokset ja Twitter -postaukset. Pystyt myös ajastamaan julkaisut suoraan Canva Pro :sta sisältösuunnittelijan avulla.

Canvasta on olemassa myös Canva tiimeille -versio, jota voi käyttää yhdessä kaikenkokoisten tiimien kanssa. Voitte yhdessä muokata visuaalisia suunnitelmianne, antaa palautetta toisillenne ja hyväksyttää töitä ennen kuin siirrytte töissänne eteenpäin.

Mitä Canvassa ei pysty tekemään?

Vaikka Canvaa mainostetaankin oivallisena logojen tekemisen työkaluna, ei se sovellu yksilöllisten ammattimaisten logojen tekemiseen. Tähän tarkoitukseen soveltuu kaikkein parhaiten Adobe Illustrator, jota itsekin käytän logojen suunnittelussa.

Canvassa ei pysty muokkaamaan esimerkiksi tekstin muotoa tai tekemään omia kuvioita / piirroksia. Sen sijaan ”vähäpätöisempien” verkkokurssilogojen tekemiseen Canva soveltuu oikein mainiosti, esimerkiksi kun käytetään valmiita fontteja ja yksinkertaisia valmiita muotoja kuten viivoja, ympyröitä tai kuvapankin kuvia.

Myös vaativammat graafisen suunnittelun projektit, kuten pakkaussuunnittelut ja laadukkaiden painotiedostojen tekeminen kannattaa jättää ammattilaisen eli graafisen suunnittelijan toimeksi.

Canvassa ei vielä pysty tekemään täytettäviä lomakkeita ja työkirjoja, mutta tämän pystyy näppärästi tekemään jälkikäteen esimerkiksi ilmaisessa ohjelmassa PDF Escape.

Canvassa ei myöskään pysty tekemään monimutkaisia verkkosivustoja. Tällä hetkellä Canva Pro mahdollistaa vain yhden sivun tekemisen kerrallaan, mutta tämäkin varmasti kehittyy vielä eteenpäin ja voimme pian tehdä nettisivumme jatkossa kokonaan Canva Pro :lla! No, ei varmastikaan aivan pian, mutta ehkä muutaman vuoden kuluessa. Ja täytyyhän toki muistaa, että kunnolliset nettisivut ovat muutakin kuin vain visuaalisesti kauniit verkkosivut. Ne tarvitsevat esimerkiksi kunnollisen hakukoneoptimoinnin, jotta sivusi löytyvät Googlesta.

Näin tilaat Canva Pro :n käyttöösi

Canvaa pystyy käyttämään ikuisesti ilmaiseksi, mutta Canva Pro -versiota pystyy myös kokeilemaan 30 päivää maksutta. Tämän jälkeen voit valita, haluatko maksaa ohjelman käytöstä pienen summan kuukausittain vai maksatko kerralla koko vuoden ja säästät hieman kustannuksissa.

Jos haluat tukea toimintaani ja blogiani, voit rekisteröityä Canvan käyttäjäksi tästä affiliatelinkistäni. Tällöin et joudu maksamaan Canvasta mitään ylimääräistä, mutta minä saan Canvalta pienen palkkion, joka mahdollistaa mm. tämän blogin ylläpitämisen jatkossakin.

Voit rekisteröityä Canvaan myös Canvan omien sivujen kautta: https://www.canva.com/fi_fi/

Näin opit helposti käyttämään Canva Pro :ta

Itse olen käyttänyt Canvaa ja Canva Pro :ta jo useamman vuoden ajan, vaikka minulta graafikkona löytyy myös kaikki Adoben ohjelmat. Pidän Canvaa erittäin hyvänä työkaluna, kun halutaan suunnitella nopeasti ja tehokkaasti sekä halutaan käyttää valmiita suunnittelumalleja tai esimerkiksi kuvapankin kuvia ja grafiikkaa.

Alussa Canvan käyttö tuntui monimutkaiselta ja minusta tuntui, että en saanut siellä mitään järkevää suunnittelua aikaiseksi. Mutta kun pääsin sisään ohjelman käyttöön, huomasin kuinka nerokkaan helpoksi kaikki on ohjelmassa ajateltu.

Canvaa kannattaa alusta alkaen käyttää fiksusti ja esimerkiksi nimetä työt järkevästi, koska suunnittelumalleja kerääntyy vuosien mittaan paljon. Sinun kannattaa kehittää itsellesi sopiva nimeämisen kaava, jotta löydät projektisi myöhemmin helposti.

Voit lisäksi tehdä useampia versioita tai vaikkapa kuukauden somepostaukset kaikki samaan suunnittelumalliin ja ladata ne yksittäisinä tiedostoina myöhemmin koneellesi.

Canva Pro :ssa pystyt järjestämään suunnittelumallisi myös eri kansioihin, mikä helpottaa esim. jos teet asiakkaillesi somejulkaisuja.

Jos haluat päästä Canva Pron käyttöön sisälle nopeasti ja kuulla ammattilaisen vinkit Canvalla suunnitteluun, voit ”ajaa kiihdytyskaistaa” ja oppia kaiken oleellisen tiedon edullisella verkkokurssillani.

Olen tehnyt kurssin yrittäjiä silmällä pitäen ja suunnitellut kurssin sisällön juuri yrittäjien tarpeisiin sopivaksi. Kurssi on nimeltään Helppoa & nopeaa suunnittelua Canvalla. Kurssi sopii myös Canvan ilmaisversion käyttäjille.

Kurssilla opit mitä kaikkea Canvassa on mahdollista tehdä, kuinka nopeutat suunnitteluprosessiasi ja miten suunnittelet visuaalisesti kauniita kokonaisuuksia. Annan erilaisia suunnitteluvinkkejä muun muassa ammattimaisempaan tekstien ja kuvien sijoitteluun.

Kurssilla tehdään myös yrityksellesi brändikäsikirja, jota voit käyttää apunasi suunnitteluissasi. Tämän lisäksi näytän alusta alkaen miten minä käytän Canvaa, kun suunnittelen täytettävän PDF:n, teen Facebookin kansikuvan sekä yrityksen tilille että ryhmään, suunnittelen nettisivun ja helpon logon. Lisäksi näytän miten uutta Smartmockups -toimintoa käytetään.

Lahjoitan jokaisesta verkkokurssini ostosta 10% hyväntekeväisyyteen. Haluan olla mukana auttamassa lapsia, eläimiä ja luontoa eli niitä, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa suhteessa ihmisten toimintaan ja joilla ei ole itsellään mahdollisuutta puolustautua. Vuoden 2023 lahjoituskohde WWF.

Tule ihmeessä kurssille mukaan tästä ja aloita yrityksesi brändin suunnittelu Canva Prolla!

Tutustu logosuunnittelun trendeihin

Logosuunnittelun trendit saavat usein vaikutteita muista taiteenlajeista. Logosuunnittelun trendit ovat hyvin lähellä graafisen suunnittelun trendejä, mutta on hauska huomata, miten monet graafisen suunnittelun trendit eivät toimikaan niin hyvin logosuunnittelussa. Keräsin yhteen mielestäni tällä hetkellä selkeimmin vallitsevat logosuunnittelun trendit.

1. Rohkeat, vivahteikkaat tasaiset värit

Tasaiset yhtenäiset väripinnat logoissa näyttävät kauniilta. Usein väriä ei uskalleta käyttää paljoa. Alla olevassa Labib Multimedian logossa on käytetty monia väripaletin pää- ja välivärejä, mutta logo näyttää silti hyvin tyylikkäältä.

Kuva: Labib Multimedia logo

2. Gradientit, värisiirtymät kahdella värillä

Kahden värin värisiirtymät antavat Dan Dragomirin logolle jopa hieman metallinhohtoista vivahdetta. Hyvin yksinkertaisilla muodoilla ja keinoilla on saatu aikaan upea logo. 

Kuva: dandragomir

3. Metallinhohto

Metallinhohto antaa logolle arvokkaamman vaikutelman. Usein samaa metallinhohdon väriä käytetään kauttaaltaan koko logossa, niin kuin alla olevassa tyylikkäässä Ashley Cameronin suunnittelemassa Komatsun logossa. Metallinhohto sopii mielestäni erityisen hyvin esim. kauneus- ja korualan logoihin.

Kuva: Ashley Cameron

Metallinhohtoa logossa

4. Taidokkaasti käsinpiirretyt kirjaimet logossa

Kuvan voi yhdistää tekstiin myös näin hillitysti ja tyylikkäästi. Ääriviivapiirrokset sopivat hyvin käsinkirjoitetun tekstin kanssa. 

Kuva: The Lab Creative  Studio

Kuvitus logossa

5. Minimalistisuus typografiassa

Useat suuret yritykset ovat siirtyneet logoissaan minimalistiseen ilmeeseen. Yksinkertainen ilme on tyylikästä ja myöskin hyvin tähän aikakauteen sopivaa.

Kuva: JUST Creative

Logon muutos minimalistisemmaksi

6. Taiteelliset logot

Logot voivat olla myös kuin taideteoksia. Tässä logossa on suunnittelun apuna käytetty ainoastaan eri kokoisia ympyröitä, joita yhdistelemällä on saatu aikaiseksi naisen pää.

Kuva: Christina Crump GDesign

Taiteellinen logo

7. Yksityiskohtiin keskittyminen

Vaikka pelkistetyt logot ovatkin nyt muodissa, niin ovat myöskin paljon pieniä yksityiskohtia sisältävät logot. On hauska huomata, että näin suuret äärilaidat ovat logosuunnittelussa vallalla.

Kuva: Brian Steely

yksityiskohtainen logo

8. Negatiivinen tila

Negatiivinen tila osana logoa on ollut muodissa jo useamman vuoden ajan, eikä suotta. Tämä logotyyli vaatii paljon kekseliäisyyttä suunnittelijaltaan. Tämä tyyli toimii usein parhaiten selkeän mustavalkoisena. Negatiivinen tila voi muodostua myöskin kuvasta.

Kuva: Think by Gustav Wiese

negatiivinen tila logossa

9. Geometrisuus, kolmiulotteisuus, muotoansa muuttavat logot ja optiset illuusiot

Modernit geometriset muodot jatkavat suosiotaan logosuunnittelussa. Geometriset muodot sopivat monelle yritykselle, joiden alasta on muuten vaikeaa saada kuvitusta logoon. Usein logoista tehdään myös kolmiulotteisia ja muotoansa muuttavia, koska ne herättävät positiivista huomiota. Esimerkkejä optisista illuusioista voit nähdä vaikkapa tästä linkistä.

Kuva: Maura Reed

Geometrinen logo

10. Hauskuus ja eloisuus

Logot voivat olla myös hauskoja. Varsinkin, jos logojen sanoma liittyy lapsiin tai huumoriin. Hauskat logot saavat katsojan hyvälle tuulelle, mikä on nykymaailmassa erittäin tärkeää. Hauskat logot kuuluvat ehdottomasti uusimpiin logosuunnittelun trendisuuntauksiin. Voisiko sinun yritykselläsi olla hauska logo?

Kuva: Vladimir Sjeberza

Hauska logo

Ota nämä asiat huomioon, kun tilaat logosuunnittelun

Briiffaa logosuunnittelijasi kunnolla. Mitä enemmän kerrot yrityksestäsi, sen arvoista, tavoitteista ym. sitä onnistuneemman logon saat yrityksellesi. Jos yrityksellesi on jo määritelty oma värimaailma, kerro se suunnittelijallesi. Usein logoon ei välttämättä kannata valita sitä omaa lempiväriäsi, vaan miettiä, mitä erilaiset värit voisivat kertoa yrityksestäsi ja kertoa vakuuttavammin yrityksesi tarinaa. Kannattaa antaa värin valinta logosuunnittelijallesi.

Ota nämä asiat huomioon, kun tilaat logosuunnittelun

Kerro logosuunnittelijalle millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on yrityksellesi. Aiotko perustaa yrityksellesi tulevaisuudessa esimerkiksi kivijalkaliikkeen tai verkkokaupan. Näin logosuunnittelijasi pystyy ottamaan huomioon logon suunnittelussa sen monikäyttöisyyden ja pystyy suunnittelemaan sellaisen logon, joka muodoltaan ja väreiltään sopii myös tulevaisuuden käyttötarpeisiin.

Voit miettiä seuraavia kysymyksiä ennen logosuunnittelun tilaamista:

Mieti mikä on brändisi / yrityksesi kohderyhmä?

Ketkä ovat asiakkaitasi?

Millainen on ihanneasiakkaasi?

Mitä haluat viestiä asiakkaillesi yrityksestä?

Miten erotut muista alasi yrityksistä?

Mitkä ovat yrityksesi tärkeimmät arvot?

Mitkä ovat yrityksesi tulevaisuuden suunnitelmat?

Tee moodboard ajatustesi tueksi

Jos haluat ja osaat, niin kokoa suunnittelijalle moodboard yrityksestäsi eli kokoa kuvia esim. Pinterestistä. Etsi sellaisia tunnelmakuvia, joita myös yrityksesi haluaa välittää asiakkaillensa. Moodboardin avulla suunnittelija näkee konkreettisesti yrityksesi. Pelkät sanat antavat enemmän tulkinnan varaa. 

moodboard esimerkki

Kuva: Lena

Anna logosuunnittelijalle rehellistä palautetta

Suunnittelija keskittyy tekemään sinulle töitä ja haluaa suunnitella yrityksellesi täydellisen logon, joten anna hänelle palautetta. Vain sinä olet yrityksesi parhain asiantuntija ja tiedät sopiiko logo tarkoituksiisi, onko suunnittelija sisäistänyt yrityksesi oikein.

Anna logosuunnittelulle aikaa

Logosuunnittelu vie oman aikansa. Toimeksiannon jälkeen logosuunnittelijan mielessä käynnistyy ”tutka” ja hän pohtii, tutkii, kokeilee ja puntaroi millainen logo sopisi yrityksellesi parhaiten. Pohdiskelu vie aikaa. Usein, kun logoon ottaa hieman eteäisyyttä, huomaa logon uudesta näkökulmasta ja osaa parantaa sitä. Kiireetön suunnittelu on sinun etusi.

Tilaa logosuunnittelu täältä!

Logosta on hyvä aloittaa, vaikka on se brändäys muutakin…

Näillä 4 vinkillä pääset brändäyksessä alkuun!

Normaalisti, kun kuullaan puhuttavan brändäämisestä, ajatellaan, että se tarkoittaa yrityksen logoa, fontteja, värimaailmaa ja sitä millaisia kuvia yritys käyttää markkinoinnissaan, nettisivuillaan ja viestinnässään. Tämä pitää kyllä paikkansa, mutta usein unohdetaan, että brändäykseen kuuluu paljon muutakin.

”Yleisösi kertoo oletko luonut brändin. Brändin tekee asiakkaat, jotka ostavat sinulta eivätkä muilta ja jakavat muille olemassaoloasi.” (Danielle McWaters)

Mitä voimme tehdä vahvistaaksemme brändiämme? Voimme antaa asiakkaillemme positiivisia kokemuksia yrityksestämme – muistoja, tarinoita ja hyvän kanssakäymisen kokemuksen.

Voit miettiä yrityksesi brändin rakentamista seuraavilla kysymyksillä:

1. Määritä paikkasi markkinoilla.

Miksi yrityksesi on olemassa? Mitä uutta se tuo mukanaan? Mihin asiakkaan ongelmaan yrityksesi antaa ratkaisun? Minkälaisen muutoksen asiakas kokee yrityksesi kautta?

2. Tiedä ja tunne kohderyhmäsi.

Minkä tyyppisiä ihmisiä yrityksesi kerää ympärilleen? Millainen on ihanneasiakkaasi ja millainen se ei ole? Miten houkuttelet ihanneasiakkaita ympärillesi? Mikä saa asiakkaasi palaamaan asiakkaaksesi uudelleen?

3. Luo strategia, jolla on tarkoitus.

Miten tavoitat ihanneasiakkaasi markkinoinnillasi? Miten herätät asiakkaissasi haluamiasi tunteita? Miten asiakkaasi tunnistaa sinut sähköpostistasi? Miten pysyt johdonmukaisena, mutta samalla ajankohtaisena?

4. Kehitä visuaalinen identiteettisi.

Mitä logosi kuvastaa? Millaista väripalettia yrityksesi käyttää? Mitä tunteita yrityksesi haluaa herättää kuvien avulla? Mitkä fontit tukevat yrityksesi sanomaa parhaiten? Millaisella äänensävyllä puhut asiakkaillesi?

Mieti edellisiä kysymyksiä yrityksesi brändäyksen näkökulmasta ja tee itsellesi moodboard esim. Pinterestistä löytämilläsi kuvilla. Käytä tätä moodboardia apunasi yrityksesi brändin yhtenäistämisessä ja ota se mukaan myös palavereihin graafikkosi kanssa. Moodboardin avulla pääsette nopeammin “samalle aaltopituudelle” ja saavutatte tehokkaammin tuloksia.

Haluatko lähteä kehittämään omaa brändiäsi? Lue lisää

Miksi graafista suunnittelua tarvitaan?

Pakkaussuunnittelua thaimaalaisittain

Graafista suunnittelua on mm. painotuotteissa, pakkausten ulkoasuissa, mainoksissa, animaatioissa, tekstiilien painokuoseissa, elokuvien alku- ja lopputeksteissä, mobiiliapplikaatioissa ja verkkosivuissa. Graafista suunnittelua tarvitaan kaikenlaisten projektien ulkonäön suunnittelussa. Hyvällä graafisella suunnittelulla pystytään koskettamaan ihmisiä ja vaikuttamaan heidän ostokäyttäytymiseensä. Hyvä suunnittelu antaa tuotteesta oikeanlaista tietoa helposti löydettävässä muodossa. Sillä voidaan vaikuttaa myös käytettävyyteen ja materiaalien käyttöön.

Hyvän graafisen suunnittelijan ominaisuudet

Hyvällä graafisella suunnittelijalla on roppakaupalla luovuutta, taiteellisuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Sitä sanotaankin, että graafinen suunnittelija eroaa taiteilijasta vain sillä, että graafisella suunnittelijalla on työlleen asiakas, jolle hän sen suunnittelee, kun taas taiteilija tekee taidetta täysin omista lähtökohdistaan. Taiteilijoilla on vapaammat kädet tehdä mitä vaan, graafisella suunnittelijalla on aina vähintään työn käyttötarkoituksen antamat rajat luovuudelleen.

Miksi tarvitset graafista suunnittelua?

Yrittäjät tarvitsevat graafista suunnittelua yritysilmeensä suunnitteluun. Jotta yritys saavuttaa asiakkaan silmissä luotettavuutta ja laadukkuutta, on yrityksellä oltava yrityksen imagoon sopiva logo, käyntikortit, laadukkaat verkkosivut, kivijalkamyymälän sekä yrityksensä auton teippaukset kunnossa. Myös lomakkeisto ja laskutuspohjat on oltava samassa linjassa yrityksen ilmeen kanssa. Laadukas graafinen suunnittelu auttaa yritystä menestymään ja kasvattamaan myyntiä.

Miten voin auttaa sinua?

Tarjoan sinulle enemmän kuin vain graafista suunnittelua. Olen aina puolellasi, tukenasi ja teen kaikkeni, jotta voisit avullani menestyä paremmin liiketoiminnassasi. Kerään aina taustatietoa ja otan selvää kilpailijoistasi ja niiden visuaalisuudesta projektikohtaisesti, jotta projekti onnistuisi mahdollisimman hyvin, koska se on kummankin etu.

Yrityksellesi räätälöityä graafista suunnittelua

Esittelen suunnitelmistani aina useamman eri vaihtoehdon, joista valitsemme muutaman parhaimman, joista teen tarkemman mallinnoksen. Kerron myös oman mielipiteeni päätöksesi tueksi ja kerron miksi olen päätynyt niihin päätöksiin. Näistä mallinnoksista valitset yhden, jonka viimeistelen ja teen lopulliseksi tuotteeksi. Annan kaikille töilleni asiakastyytyväisyystakuun. Jos et ole jostain syystä tyytyväinen ehdotuksiini, voimme yhdessä työstää projektia täydelliseksi tai voit myös perua tilauksen kuluitta, kun työ on vasta suunnitteluasteella. Tämän mahdollistamalla, otan harteiltasi pois yhden huolen – osaanko tehdä juuri sinulle sopivaa suunnittelua.

Suunnitteluprosessi

Esimerkiksi verkkosivuja suunnitellessani aloitan suunnittelun palaverilla asiakkaani kanssa. Se voi olla tapaaminen, mutta myös puhelinkeskustelu tai sähköpostiviestittelyä, asiakkaan toivomalla tavalla. Verkkosivujen teossa tekijän ja asiakkaan ei vältämättä tarvitse asua lähialueella toistensa kanssa, koska kyseessä on nettiin ladattava palvelu. Kun toiveet ja lähtökohdat ovat selvillä, aloitan varsinaisen suunnittelun. Teen ensin sivurakenteen ja päätän sitten sommitelmalliset sekä visuaaliset lähtökohdat, helppokäyttöisyyden. Teen verkkosivut WordPressillä (aiemmin käytin Musea), koska se antaa hyvän ja monipuolisen alustan suunnittelulle. Kaikki suunnittelemani verkkosivut ovat myös responsiivisia eli skaalautuvat katselulaitteen koon mukaan, koska nettisivuilla käydään hyvin usein juurikin puhelimella.

Yksityishenkilökin voi tarvita graafikon palveluita

Miten sitten yksityishenkilö voisi hyötyä graafisesta suunnittelusta? Usein graafikkoa tarvitaan silloin, kun halutaan esim. yksilölliset hääkutsut ja kiitoskortit sekä apua oman blogin perustamiseen ja sen visuaaliseen suunnitteluun. Graafinen suunnittelija voisi myös suunnitella esim. kaveriporukoille hauskat yhteiset t-paidat. Itse voisin myös esimerkiksi suunnitella ja toteuttaa laadukkaampia työnhakuvideoita tai muistoksi hääpäivästä videon.

Kiinnostuitko? Lue lisää

Logosuunnittelun hinta

Usein kuulee uusien yrittäjien kehuskelevan, miten he ovat itse tehneet yrityksellensä logon ilmaiseksi tai ovat teettäneet logon piirtämisestä kiinnostuneella naapurin tyttärellä / pojalla muutamalla kympillä. Jotkut uskaltavat myös tilata logosuunnittelun halvalla ulkomailta. Älä valitse logosi suunnittelijaa sen perusteella keneltä saat suunnittelun halvimmalla. Logon teettämisessä ei kannata pihistellä. Logosi on tärkein käyntikortti yrityksestäsi ja logo on usein se mistä yrityksesi muistetaan. Lue mitkä asiat voivat vaikuttaa logosuunnittelun hintaan.

Yrityksen logo on ehkäpä yrityksen brändin rakentamisessa se tärkein osanen. Ei ole yhdentekevää millaisen logon yritykselleen suunnittelee tai teettää.

Aloittavan yrittäjän kannattaa panostaa asiantuntevaan logosuunnitteluun, koska kunnolla tehdyn logon ympärille on helpompaa rakentaa yrityksen brändiä ja yritysilmettä.

Logo on yrityksesi sydän

Liikkeen teippauksissa, uutiskirjeiden ulkonäössä ja nettisivujen visuaalisuuden suunnittelussa lähtökohtana on usein logo. Jos logoa ei ole suunniteltu heti alusta lähtien toimivaksi, tulee kalliiksi uusia nämä kaikki, kun vaihtaa yrityksen logoa myöhemmässä vaiheessa.

Puhumattakaan siitä, mitä asiakkaat yrityksestä ajattelevat. Halvan näköisen logon omaavaa yritystä ei pystytä ottamaan vakavasti ja se vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Hyvä logo kertoo asiakkaillesi, että olet tosissasi liiketoimintasi suhteen.

Myöskin logossa käytetyt ilmaiskuvat voivat aiheuttaa myöhemmin päänvaivaa yrittäjälle, kun paikkakunnalle muuttaakin yhtäkkiä yritys, jonka logossa toistuu sama kuva kuin hänen logossaan – yritykset menevät asiakkailla sekaisin.

Hyvä logo kertoo millainen yrityksesi on

Hyvässä logossa ammattilainen on ottanut huomioon suunnittelussaan yrityksen toimialan, arvot, yrityksen pääasiallisen kohderyhmän sekä myöskin yrityksen kilpailijat, jotta yritys erottuu kilpailijoistaan edukseen.

Ammattilainen osaa valita logoon yritykselle sopivan fontin – maksimissaan kaksi erilaista fonttia. Jos fontteja on enemmän, logosta tulee sekavan näköinen.

Jos tilaat logon halvalla ulkomailta, tekijää ei useinkaan kiinnosta mitä logo kertoo yrityksestäsi tai sen arvoista. Se on usein suunniteltu vain teksti edellä.

Millainen on hyvä logo?

Ammattimainen graafikko suunnittelee logon tarpeeksi yksinkertaiseksi ja ajattomaksi.

Hyvä logo on toimiva ja hyvännäköinen vielä vuosienkin päästä. Se toimii hyvin sekä postimerkin kokoisena laskupohjissa, että metrien levyisenä liikkeen valokyltissä ja on myös vektoroitu asianmukaisesti.

Hyvin suunniteltu logo toimii sekä värillisenä että mustavalkoisena versiona.

Hyvä logo on mieleenpainuva ja se erottaa sinut hyvin kilpailijoistasi.

Parhaimmillaan hyvä logo on omaperäinen, uniikki ja tyylikäs. Se tuo yrityksellesi lisäarvoa ja herättää unelmiesi asiakkaiden mielenkiinnon.

Logosuunnittelun hinta

Miten logosuunnittelun hinta sitten määritellään?

Logosuunnittelun hintaan ei pitäisi vaikuttaa pelkästään logon suunnitteluun käytettyjen työtuntien määrä, vaan ennemminkin se millainen lopputulos logolla saavutetaan.

Hintaan vaikuttaa se suunnitellaanko logo suurelle yritykselle kansainväliseen käyttöön vai hyvin hillitty logo yksinyrittäjälle.

Hintaan vaikuttaa myös logosuunnittelijan ammattitaito. Jos logosuunnittelun hinta on vain muutamasta kympistä sataseen, voi suunnittelun tasosta päätellä jotain. 

Hyvän, ammattilaisen suunnitteleman logon saa Suomessa jo 300€:sta ylöspäin. Jos logosuunnittelu on hinnoiteltu tätä alemmas, ei todennäköisesti suunnittelija itsekään arvosta omia suunnittelutaitojaan.

Hintaan vaikuttaa eniten se millaisen lopputuloksen haluat saada.

Logosuunnitteluun pätee samat säännöt, kuin muuhunkin suunnitteluun. Et voi saada hyvää, nopeasti ja halvalla. Voit valita näistä kriteereistä vain kaksi. Jos haluat hyvän logon nopeasti, se ei ole halpa. Jos taas haluat hyvän logon edullisesti, et saa sitä nopeasti. Jos taas yrität saada logon halvalla ja nopeasti, et saa yrityksellesi hyvää ja laadukasta logoa.

Voinko auttaa sinua?

Tarjoan sinulle henkilökohtaista suunnittelupalvelua yrityksesi logon suunnittelussa. Miltä kuulostaisi saada oma henkilökohtainen graafinen suunnittelija, joka voi jatkossa auttaa sinua monessa muussakin yrityksesi asiassa brändäämisestä nettisivujen suunnitteluun?

Voimme suunnitella logon yhdessä oman ideasi pohjalta tai voit jättää logon suunnittelun täysin minulle. Hyväksytän aina suunnitelmani ensin sinulla.

On erityisen tärkeää, että olet tyytyväinen uuteen logoosi. Suunnittelen aina muutaman erilaisen logovaihtoehdon, joista yhtä lähdemme hiomaan eteenpäin.

Lisäksi annan aina töilleni 100% tyytyväisyystakuun eli jos et ole suunnittelemaani logoon tyytyväinen, suunnittelen sinulle joko uuden logon tai sinun ei tarvitse maksaa logosuunnitteluun kuluneesta ajasta mitään. Tutustu logosuunnittelupalveluihini lisää täältä!  

error: Content is protected !!